Tuesday 31 July 2012

Ghanas president Atta Mills är död


Jag har inte hört någonting om mitt pass eller visum och jag vågar knappt fråga. Tim (som kallar sig själv fake French eftersom han har bott annanstans än i Frankrike största delen av sitt liv bl.a. i USA) åker hem tidigt på torsdag morgon och har inte fått tillbaka sitt pass ännu efter att ha väntat i en månad. Manon från Frankrike likaså, väntar också på sitt pass med förlängt visum och hon åker hem nästa vecka. Jag låter dem reda ut problemet först innan jag börjar fråga efter mitt visum. Jag har ju bara väntat i en dryg vecka, efter att jag skickat mitt pass andra gången till Accra.

På tisdag eftermiddag en vecka sedan satt jag på internetcaféet och mitt Skype samtal med pappa blev avbrutet då nyheten om att presidenten avlidigt nådde oss. Vad händer nu? frågade alla varandra. Vi tog en tro-tro tillbaka till Kwamo och stannade på vägen hem på en bar, där några bekanta satt tillsammans med hela byn framför TV:n och drack öl. Medan vi satt i baren körde också Ashanti kungens parad förbi oss på väg mot Accra. Kampanjen för nya presidentkandidater har redan länge varit i full gång, eftersom presidentvalet är i december. Vicepresidenten har ganska hårda 5 månader framför sig. Ingen vet varför Atta Mills plötsligt gick bort. Man vet bara att han varit sjuk och många misstänker att han hade cancer. Hela sjukdomen har i varje fall varit ett politiskt spel och man har inte berättat åt folket att han är sjuk. Presidentvalet är så pass nära att man inom partierna redan i god tid har börjat göra upp planer ifall Atta Mills går bort. Han hade dessutom ställt upp för en andra period och man kan se Atta Mills valplanscher över allt.

Vi satt alltså en god stund och diskuterade politik med en lokal som förklarade hur det är möjligt att det finns två olika system som styr i landet: presidenten och kungarna. Hemma i studierna har jag lärt mig att det precis i dessa situationer uppstår oroligheter då man kombinerar ett västerländskt modernt system med de traditionella kungarikena. Så är det dock inte i Ghana. Presidenten godkänner att kungen har makt över honom och det är därför det inte finns någon tävlan om makt. Det ska bli intressant att se hur denna nyhet om presidenten påverkar vårt dagliga liv. Ingen kan riktigt förespå det, eftersom ingen har erfarenhet av att den sittande presidenten mittiallt dör.

Vårt dagliga liv i huset däremot har förändrats ganska mycket eftersom en stor del av oss åkt eller åker hem inom några dagar. Jag hade inte förväntat mig att jag skulle gråta så mycket som jag gjort under min tid i Ghana. Man bor så nära varandra i huset, att det genast märks om någon fattas. Det verkar väldigt tyst i huset. Igårkväll fick vi två nya invånare från Tyskland och i förrgår två flickor från Nigeria. Även om jag har gråtit en hel del, har jag skrattat minst lika mycket om inte mer. Jag fick ett hysteriskt skrattanfall igår på eftermiddagen och jag vet inte när det kommer att gå över. Vårt projekt stampar på stället eftersom jag har stora problem med att layout:a vår lilla bok som vi skrivit om turistattraktioner i Ghana. Jag har förstås inget ordentligt program för detta ändamål. Lyckligtvis har jag en IT-person, Tim som precis som jag håller på att tappa sitt förstånd med layout:ande. Jag saknar alla mina journalistvänner hemma som kunde hjälpa mig! Vi var till slut så hysteriska att vi bestämde att samla ihop ett gäng och åkte till Ejisu, som är nästa by österom Kwamo, för att äta fufu, banku eller risbollar (ni kan googla eller söka på wikipedia om ni inte vet vad banku eller fufu är). Jag beställde en stor risboll med nötkött, som lagas i en ganska eldig sås. Det var första gången jag klarade av att äta till slut min portion! Jag har inte klarat av det tidigare, eftersom det är så eldigt och det känns som munnen skulle brinna upp. Det går alltså att träna upp förmågan att äta eldig mat.

Man kan inte annat än skratta åt allt som händer i huset för tillfället. Vi har bara en fungerande toalett igen och mittiallt bestämde Kwakye (president of AIESEC KNUST) att det ska ordnas en till rundtur i Ghana för alla nya personer som inte hann med på den första. Detta betyder att projekten stampar på stället medan de är borta. Vår project director bestämde sig också för att åka bort någonstans utan att berätta åt någon. Rundturen startar inatt och de flesta fick veta om rundturen imorse.

No comments:

Post a Comment