Tuesday 24 July 2012

Vardag i Kumasi och ett veckoslut i Accra



Det visar sig att AIESEC KNUST (Kumasi), dit våra projekt hör, accepterar alla praktikanter som vill komma hit. Vi har dubbelt mera människor än vad det ryms i huset och de lokala AIESECarna var tvungna att boka några rum på ett hostell på campus. Det kommer varje vecka nya kineser hit och vi undrar hur det är möjligt att man inte på förhand har räknat sängarna och tagit praktikanter på basis av antalet sängar. Jag upplever att grundproblemet är kommunikationen mellan alla instanser och människor i detta land, vilket jag också upplevde i Marocko. Det är som att leka trasiga telefonen dagarna i ända, då man försöker få någonting gjort. På tisdagen fick jag och Mati tillbaka våra pass, efter att de varit på Immigration service i Accra i nästan en månad för att vi ska få ett förlängt visum. Jag var överlycklig att få tillbaka mitt pass ända tills jag öppnade passet och såg vad det stod inuti. ”Visa extension valid until 2 August 2012”. Vårt flyg hem är den andra september, vilket betyder att vi alltså varit två veckor i Ghana utan pass eller ett visum som är i kraft och nu har vi endast ett visum för två veckor till. Det tar minst 3 veckor att få den nya stämpeln med förlängt visum och jag är orolig att jag inte får tillbaka mitt pass i tid när jag åker hem, om jag skickar mitt pass tillbaka till Accra igen. Wang, min arbetskompis från Singapore, åkte hem två veckor sedan och fick inte sitt pass tillbaka i tid, utan var tvungen att betala 300 dollar för att byta flyg. Samma kväll som vi fick tillbaka våra pass blev det också stopp i alla tre toaletter i huset, duschen i flickornas badrum gick sönder, lampan i det andra badrummet gick sönder och det tredje badrummet luktade illa och var fullt med kackerlackor. Ibland blir det lite för mycket för en dag så vi gick upp till baren på kvällen för att lugna ner oss och vi sov endast ett par timmar före alla började jobba igen följande dag.

Det är tur att inte alla dagar är som tisdagen och vi har faktiskt skoj med alla som bor här. Man lär känna människor så snabbt när man bor så nära varandra. Utan dessa människor skulle det nog vara tungt att bo här. Det är till exempel inte så illa när man kommer hem sent på kvällen och Joan från Barcelona bestämt sig för att göra spansk tortilla, eller när Barbara från Italien meddelar att hon kommer att göra spaghetti åt alla på torsdag kväll. Det som jag saknar mest här är mjölk, den västerländska maten och fungerande toaletter. Jag försöker att tänka på köttbullar och potatismos så lite som möjligt och lär mig att äta allt mer kryddad mat varje dag. Min mage reagerar inte på eldig mat längre, vilket är en stor lättnad!

I veckan bestämde jag mig en morgon att åka till Central market och köpa afrikanskt tyg. Min plan var att använda tyget som lakan här och använda det som bordduk hemma i Finland. För ca 6 meter kvalitetstyg betalade jag ca 4-5€. Hittills har jag sovit i en silkessovsäck och använt en schal som dynvar. Till Central market åker jag ogärna, eftersom det är alldeles för mycket människor där och diverse produkter på trånga gator. Central market är det enda stället i Kumasi eller Ghana överhuvudtaget, där jag känner att jag måste hålla i mina pengar. Trafiken är ett enda kaos, män drar en i armen och som vit får man alldeles för mycket uppmärksamhet. Man vill bara snabbt ut till lugna Kwamo. Jag fick köpt mitt tyg och var nöjd över att jag antagligen inte behöver åka till Central market igen på en tid.

På fredagen tog ett gäng på 15 personer från huset en tro-tro till Accra för att spendera ett roligt veckoslut och säga hejdå till Guy, som åkte tillbaka till London på söndag kväll. Jag minns hur jag åkte en VIP buss med luftkonditionering och breda bänkar från flygfältet i Accra till Kumasi i början av juni och jämfört med den resan kändes denna resa betydligt mer afrikansk. Knäna tog i bänken framför, inget nackstöd och man satt väldigt tätt i den heta tro-tron med 20 andra personer i 5-6 timmar på en väg som inte alltid är jämn precis. Vi var framme i Accra ungefär vid midnatt och vi hade tagit reda på några hostell/hotell på förhand. Det dumma är att det inte finns telefonnummer på hotellens hemsidor. Det är alltså omöjligt att boka ett rum på förhand. Efter att ha stridit om priset för en tro-tro till Nungua, som är ungefär lika långt utanför centrum som Kwamo är från Kumasi, fick vi veta att båda hotellen i Nungua är nästan fullbokade. På ena hotellet fanns det två dubbelrum och på de andra likaså. Vi sov alltså fyra personer i en dubbelsäng, men sängarna var bekväma och breda så det gick helt bra. Här lär man sig verkligen att dela på sängen och man får vara glad att överhuvudtaget få sova i en! Dessutom hade vi riktigt mysigt i vårt rum med Barbara, som är en mycket smal och liten balettdansös och Henry, vår australiensare som inte heller är stor och sover lugnt utan att snarka. Hotellet var det bästa jag upplevt i detta land såhär långt. Rummet hade luftkonditionering, fläkt, lakan, täcke, dynor och till och med TV! Duschen hade inget tryck men det gick bra att tvätta sig med ämbar och fat, precis som på sommarstugan. 

På lördagen sov vi länge och jag bestämde mig för att besöka det västerländska shopping centret, fullt med vita människor och rika ghananesiska familjer. Jag behövde hårbalsam för skandinaviskt hår och någonting annat än tvål att tvätta ansiktet med, helst för fet hy. Accra Mall är det enda stället i Ghana där jag kan hitta dessa produkter. Därifrån tog vi taxi till Coco beach för att simma i de stora vågorna. I Accra finns det inga allmänna stränder och till min förvåning är man alltid tvungen att betala någonting för att överhuvudtaget sitta på stranden vid Atlanten. Den största skillnaden mellan Accra och Kumasi är att människorna i Accra är mer vana att se västerlänningar och de försöker oftast ta mer betalt av oss. De försöker ta betalt av varenda liten matta eller stol man sitter på och taxin begär alldeles huvudlösa summor av en. Tur att man hunnit bekanta sig med priserna under dessa sju veckor så att man vet vad saker och ting egentligen kostar och kan pruta. I Kumasi upplever jag att människorna är ärligare och försöker inte på alla sätt ta betalt av en. I Accra ser man också bättre skillnaden mellan de rika och fattiga. Jag märkte i shopping centret att medelklassen fattas nästan helt och hållet. Jag kände mig inte riktigt hemma bland dessa rika människor, men inte gör jag det heller i Kwamo där mammorna lagar mat i plåtgrytor på öppen eld. Jag är så glad att jag upplever detta äventyr tillsammans med alla andra praktikanter i LC-huset i Kwamo! På kvällen satt vi oss i en bar i Nungua för att fira Guys sista kväll med öl och Azonto-dans. Det var en super kväll tills vi märkte att en holländsk flicka från vårt gäng blivit rånad. Efteråt läste vi i en guidebok att Nungua är det enda stället där det inte är riktigt tryggt att röra sig på natten om man är ensam eller på tumanhand. När vi berättade vad som hade hänt för andra människor i baren, ryckte de på axlarna och sade att sånt händer. I Kumasi när folk har tappat sin plånbok eller telefon, kommer det genast en massa människor och hjälper en och de gör verkligen sitt bästa för att man ska få tillbaka det man tappat.

Det var meningen att vi på söndagen skulle åka till en fin botanisk trädgård lite norr om Accra för en söndagspromenad, men som vi säger här: Ghana happened. Jag, Mati och Guy tog tro-tron till restaurangen där vi ätit kvällen innan, eftersom jag hade glömt allt jag köpte på Accra Mall under min stol på restaurangen. En av servitriserna hade snällt tagit plastpåsen åt sidan och jag fick allting tillbaka. Vi ringde resten av gruppen och vi skulle träffas på Tema station. Vi tog en till tro-tro till Tema, men efter att ha frågat runt av alla tänkbara personer var Tema station är, insåg vi att våra vänner befinner sig på Tema station i centrum av Accra. Det finns alltså tre stationer i Tema, som är en liten stad strax öster om Accra och Tema station i Accra centrum. Vi som yrade runt i Tema bestämde oss att ta tro-tron till stranden och vi hängde där hela eftermiddagen, vilket inte var ett dåligt alternativ. Kvällen kändes väldigt ledsam, då vi kramade farväl till Guy och alla utom jag och Mati åkte tillbaka till Kumasi. Vi måste stanna en natt till för att reda ut problemet med våra visum. På måndag morgon hittade vi efter många om och men till Immigration Service, där vi alltså skulle reda ut varför vi inte hade fått förlängt visum fram till september. Det var som att tala till en vägg när vi försökte prata med en av ämbetsmännen. Vad jag än sade eller frågade fick jag till svar att det jag skickat in tidigare är gammalt nu och att jag måste fylla i en ny blankett, bifoga två passfoton och ett brev från min organisation. Vi fick alltså inte se de blanketter som vi fyllt i en månad sedan och naturligtvis skulle vi betala igen åt dessa korrupterade män. Det kändes aningen tomt att komma ut med en exakt likadan blankett, som man fyllt i en månad sedan och sitt pass med ett visum för bara en dryg vecka till. Vi tog alltså bussen tillbaka till Kumasi och svarade ”Ghana happened”, när människor frågade hur det hade gått.

No comments:

Post a Comment