Skol- och företagsbesök
och lite animism däremellan
Denna vecka
har vi besökt totalt fem gymnasier i Kumasi och lite utanför. Dessutom har vi
bekantat oss med två turistattraktioner i området och besökt ett turismföretag.
På det första stället i Bonwire vävdes traditionellt tyg och vi fick både se
och prova hur afrikanska tyg görs. Det var inte helt lika som att väva mattor
hos mommo i Borgå (se bilden nedan). Jag köpte ett armband med mitt namn i
Ghanas färger, eller egentligen blev jag tvingad att köpa det eftersom
försäljaren hade gjort armbandet medan jag var inne och vävde. Sådär annars är
försäljarna här inte alls påträngande, tvärtom får man hojta och till och med
dra i ärmen om man vill köpa nånting. Man stöter inte heller på tiggare eller
barn som springer efter en för pengar, godis eller pennor (vilket barnen i
Marocko gjorde när jag var där i höstas på fältkurs). Även om man ser fattiga
människor här, verkar tiggandet inte höra till den ghanesiska kulturen.
Jag blir
allt mer irriterad på att jag inte förstår det lokala språket twi. Jag kan endast svara eje (=bra/ok) när någon frågar hur jag
mår och midasi (=tack). Twi är det dominerande språket i Ghana,
men alla går i skola på engelska. Förutom twi finns det en massa lokala språk,
som t.ex. ashanti och dagari. Dessa talar man endast med sina släktingar och
vänner från samma by. Det är också intressant hur frågan ”varifrån är du hemma”
kan ha en helt annan betydelse här. Om någon frågar mig varifrån jag är, svarar
jag Borgå eftersom jag har bott största delen av mitt liv där och har gått i
skola där. Här är man hemma från den by eller stad som mamman eller pappan är
född i. Till exempel i den etniska gruppen ashanti
(Kumasi ligger i Ashanti regionen) härstammar alla från den by där modern
är född, men däremot härstammar alla dagarianer
(en etnisk grupp i norra Ghana) från det stället där fadern är född. När en
ghanes alltså säger att han är hemma från en by betyder det nödvändigtvis inte
alls att han ens har besökt denna by. Många säger att de besökt sin hemtrakt först
i tonåren. Ghaneserna svarar alltid varifrån de härstammar. Iinte var de har
bott största delen av sitt liv.
Största
delen av befolkningen här är kristen, men det finns också en del muslimer. På
onsdagen gjorde vi en liten utflykt med vårt Afritour-team på 4 personer till
någonting som de kallade en turistattraktion. Vi gick efter en äldre kvinna som
kallade sig för någon slags häxa. Hon förde oss genom regnskogen, kakaoträd och
ananasodlingar till ett ställe dit människor kom och bekänna sina synder. Detta
har ingenting att göra med biktstolar eller Gud. Det handlade om en slags
animism som är mycket äldre än kristendomen eller islam. Jag måste erkänna att
jag var ganska rädd på vägen, eftersom jag inte hade någon aning om vart vi
skulle hamna. På vägen såg vi döda skorpioner och jag var hela tiden rädd att
en orm skulle falla ner på mig uppifrån lianerna. När vi kom fram skulle vi ta
av oss sandalerna och sätta oss på en bänk och vänta. Det fanns en massa tabun,
till exempel fick man inte sitta med benen i kors eller se bakåt på vägen till
den här heliga platsen. Den så kallade prästen här lär ska vara mycket känd i
hela Ghana och på en dag hade ca 1000 människor besökt honom. Ritualen, som
gjordes för män som hade gjort någonting illa, var ganska brutal. Dessa män
hämtade med sig var sin levande tupp eller höna som prästen sedan slaktade på
en sten i en pöl, där alla stod (vattnet såg mycket obehagligt ut). Om
inälvorna var vita blev mannen förlåten, men om de var svarta betydde det att
han inte berättat hela sanningen. Efter det kastade prästen sprit på samma sten
samtidigt som han bad för mannen. Mittiallt började hela folkmassan skrika
någonting dovt på sitt språk, som jag inte har någon aning vad det betydde.
Till slut talade prästen till ett ägg, som han kastade på stenen. Jag fick höra
att någon lurat pengar av honom tidigare på veckan och nu ville prästen
förbanna den här personen. Efter denna ritual måste tjuven komma till samma
ställe och gå igenom samma ritual som jag beskrev ovan för att bli av med
förbannelsen.
Vi har
också haft tjuvar i huset. Stephen som är ansvarig för oss utlänningar, hotade
oss med svart magi om ingen erkänner och han påstod att denna traditionella
ritual aldrig har fel. Han sade till och med att den skyldiga som inte erkänner
kommer att dö. Det verkar som om de flesta gått över till de så kallade moderna
religionerna, men att den traditionella animismen finns kvar och är idag
kombinerad med dagens religion. Religionen är mycket viktig för ghaneserna. De
klär sig i fina kläder och hattar varje söndag då de går till kyrkan. Ibland
tror jag på morgonen att jag är på skribaläger, då Jesus-musiken ekar i hela
huset!
Här en
kväll hade vi också en intressant diskussion om politik. Korruptionen är ett
stort problem i hela Västafrika och när man frågar ghanesiska
universitetsstuderanden om politiken i landet, får man ett suck till svar. Det
finns en massa etniska partier som alltid får samma antal röster i val,
eftersom deras folk röstar på dem. Röstarna bryr sig inte egentligen vad
partiet vill få till stånd, utan huvudsaken är att partiet består av människor
från samma etniska grupp som de. Lite som SFP alltså. Dessa partier klarar sig
aldrig, eftersom det alltid är samma människor som röstar på dem. I praktiken
finns det två stora partier som turvis är störst. Jag frågade också ett par
studeranden som brukar hänga här i vårt hus vad det tycker om demokrati. De
vill inte ha demokrati. De vill ha en stark ledare och ett slags kommunistiskt
system. De ser upp till Kuba och önskar någonting liknande. Också Gaddafi var
en bra ledare enligt dem. Det är intressant hur annorlunda bild den europeiska
median gett. Jag är inte så värst överraskad att många önskar sig ett
kommunistiskt system, eftersom man här delar allting med alla i huset. Det är
inte acceptabelt att bara köpa mat åt sig själv utan att bjuda åt andra i huset.
Också om man lämnat ett kexpaket på sin säng ska man inte vänta sig att det
finns många kex kvar när man kommer tillbaka. På ett vis gillar jag nog tanken
av att dela allting. Jag är riktigt förvånad hur mina tankar blir allt mer mot
vänster här... Jag måste nog diskutera med andra än universitetsstuderanden om
vad de tycker om demokrati. I Finland kan man ju se en klar skillnad i de
politiska åsikterna hos den yngre och den äldre generationen. Dessutom skiljer
sig åsikterna också beroende på om man bor på landsbygden eller i storstan.
Det som
överraskade mig var att det fortfarande finns kungar för olika regioner i
Ghana. Jag trodde att det är presidenten som styr landet men nu har jag fått
veta att presidenten inte ens åker igenom en region utan respektive kungens
tillstånd. Dessa kungar har alltså fortfarande mycket makt. Och pengar.
Kungarna äger mycket land och företag som fungerar på hans mark, betalar stora
summor åt kungen.
No comments:
Post a Comment